Wordt uw website al gevonden?

U heeft een website en wat nu? U wilt natuurlijk dat uw website wordt gevonden door mogelijke klanten. Daarvoor is het belangrijk dat zoekmachines, met name Google, uw website opmerken. Want als Google uw website opmerkt, is de kans groter dat deze hoger in de zoekresultaten komt te staan. Maar hoe doet u dat? We geven u een korte uitleg over de mogelijkheden.

Website optimalisatie

Een veelgebruikte manier om hoog in Google te komen, is door uw website te optimaliseren. Dit wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. SEO is gratis en behelst de volgende 4 onderdelen: analyse van relevante zoekwoorden, optimalisatie van de techniek, optimalisatie van teksten en linkbuilding.

Analyse van relevante zoekwoorden

Welke woorden zijn relevant voor uw website? Op welke woorden zoekt uw doelgroep? Maak een zoekwoordanalyse voor uw website. Hoe relevanter de zoekwoorden hoe hoger de waardering van Google.

Optimalisatie van de techniek

Hierbij houdt u onder andere rekening met de opbouw en structuur van uw website:

  • Goed leesbare URL’s, zonder gekke leestekens.
  • Zoekwoord in de URL opnemen.
  • De titel van de pagina bevat het zoekwoord en plaatst u met een H1 tag in HTML.
  • Tussenkoppen in de tekst geeft u een H2 of H3 tag mee.
  • De pagina’s van uw website linken onderling naar elkaar.
  • Plaats een afbeelding met het zoekwoord als bestandsnaam en alt tag.

Optimalisatie van de teksten

Het belangrijkste is dat de teksten op uw website goed leesbaar zijn en relevant. Laat daarnaast de juiste zoekwoorden in de tekst terugkomen. In de titel, in tussenkopjes en een aantal keer in de tekst zelf. Ook het gebruik van synoniemen van de zoekwoorden is aan te raden. Vind een goede balans van het aantal keer dat u het zoekwoord gebruikt. Te veel wordt afgestraft en te weinig wordt niet door Google opgemerkt. U meet de zoekwoorddichtheid bijvoorbeeld met de Keyword Density Analyzer.

Linkbuilding

Google kijkt ook hoe populair uw website is op internet. Er zijn hierbij 3 factoren bepalend:

  1. Hoeveel links van externe websites leiden naar uw website?
  2. Wat is de kwaliteit van deze externe websites?
  3. Welk woord is gelinkt dat naar uw website gaat?

De redenering van Google is dat als er veel externe websites naar uw website linken, uw website ongetwijfeld een toegevoegde waarde heeft. Lees hier meer over linkbuilding.

Adverteren in Google

Een andere mogelijkheid om hoog in Google te komen, is door te adverteren. In Google AdWords kunt u advertenties of een campagne aanmaken. Bij het opstellen van de advertenties houdt u rekening met bepaalde keywords waarop mensen zoeken. De kleine, wervende teksten worden getoond aan de rechterkant van het zoekmachinescherm. U betaalt alleen als er daadwerkelijk op uw advertentie wordt geklikt.

Hoger in Google

Dit was in het kort een spoedcursus ‘Hoe kom ik hoger in Google’. Uiteraard zijn er nog veel meer factoren die meespelen voor de ranking van uw website. Daarnaast verandert Google nog eens van strategie. Wat nu een must is, kan over een halfjaar not done zijn. Het is dus belangrijk om de ontwikkelingen van Google in de gaten te houden en up-to-date te blijven. Zorg in ieder geval voor een goede basis van uw website, een goed begin is het halve werk. Dát regelt GraphicGenie voor u!

Wilt u hier meer over weten?

Neem dan contact met ons op voor meer informatie