Wat is (goede) linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links vanaf andere sites naar jouw website, vanaf goed gewaardeerde websites die relevant zijn voor jouw content.

Heb je een technisch goed geconstrueerde website met geoptimaliseerde content? Mooi, dan heb je in elk geval de helft van het werk goed gedaan. Maar wil je echt hoog (blijven) scoren in Google, dan zul je ook serieus aan linkbuilding moeten doen. Uitgangspunt hierbij is dat je kwaliteit moet bieden; als je website relevante content biedt, is het zeker mogelijk om goede ‘backlinks(links naar je site)’ te krijgen.

Links naar je site

Links vanaf andere sites naar de jouwe zijn belangrijk voor de waardering van je website. Er zijn simpel gesproken 2 manieren om vanuit andere sites te laten linken:

  • via zogenaamde verzamelsites als startpagina.nl, detelefoongids.nl en startkabel.nl. Het is betrekkelijk eenvoudig om een link naar je site op te laten nemen in de relevante rubriek. Maar het effect van dit soort links is beperkt, Google beschouwt dit niet echt als waardevolle links omdat ze te weinig specifiek zijn.
  • Door content te publiceren in de vorm van artikelen, blogs, video’s en persberichten en deze te (laten) plaatsen op relevante en goed gewaardeerde sites. Relevant betekent dat het sites zijn die te maken hebben met het onderwerp van jouw site of die een grote nieuwswaarde hebben.

Nujij.nl is een voorbeeld van een populaire site waarop je artikelen kunt plaatsen met een link naar je eigen site. Ook zijn er vast wel forums of Facebooksites die met de inhoud van jouw diensten of producten te maken hebben; daar kun je bijvoorbeeld discussies beginnen of commentaar geven op artikelen van anderen, altijd met een link naar je site. Belangrijk is ook om links te krijgen vanuit veel bekeken social media, bijvoorbeeld door een video te plaatsen op YouTube, een gelinkte pagina op Facebook en vermeldingen op Google+ en GoogleMaps.

Links vanaf je site

Ook linken vanaf jouw site naar andere sites ziet Google als een pluspunt, mits de verwijzingen relevant zijn en toegevoegde waarde bieden. Dus geen aparte linkpagina, maar links in de content naar sites waar je bezoekers echt iets aan hebben.

Houd je aan de regels

Google houdt scherp in de gaten of er sprake is van ‘linkspamming’. Koop of ruil dus geen links en vermijd het gebruik van geautomatiseerde linktools. De vuistregel is en blijft dat een link alleen acceptabel is als deze afkomstig is van een site of pagina die relevant is voor jouw content.

Mocht u hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van uw website? Neemt u dan contact met ons op