U heeft besloten om een website te gaan maken voor uw bedrijf. Een essentieel onderdeel van uw website is de tekst. Maar waar begint u met schrijven en waar moeten goede teksten aan voldoen? In dit artikel gaan we u op weg helpen.
Schrijf relevante teksten
Het belangrijkste aan een goede tekst is dat deze relevant is. Een tekst moet gaan over uw bedrijf of over de diensten die u aanbiedt. Ook onderwerpen die hieraan relevant zijn, kunt u meenemen in de teksten. Klanten of mogelijke klanten zien hiermee dat uw expertise verder reikt en dat vergroot de betrouwbaarheid van uw website en bedrijf.
Hoe onderscheidt u zich?
Het is tevens belangrijk dat u goed kunt omschrijven wat de essentie is van uw bedrijf. Wat is er zo speciaal aan uw bedrijf? Wat voegt uw bedrijf toe? Als u dit kunt omschrijven, onderscheidt u zich van andere bedrijven in uw segment. En dat is wat prospects over de streep kan trekken om voor u te kiezen.
Tips voor het schrijven van een goede tekst
Hieronder vindt u een aantal tips voor het schrijven van een goede, leesbare tekst:
- Elke tekst bestaat uit een begin, een midden en een eind. Kort gezegd, in de eerste alinea vertelt u wat de essentie is van de tekst en wat de lezer kan verwachten. In het midden schrijft u de eigenlijke tekst, waar het echt om draait en u sluit af met een samenvattende alinea.
- De inhoud en de vorm van een tekst op een website zijn belangrijker dan dat de website technisch volledig is ingericht op SEO. Mensen willen geen spammy teksten lezen die vol staan met bepaalde keywords.
- Een tekst moet niet te veel keywords bevatten. Het is echter wel aan te raden om rekening te houden met zoekmachines. Enkele tips die u hierin kunt meenemen, zijn: gebruik het zoekwoord in uw H1 en in sommige tussenkoppen. Maak daarnaast gebruik van synoniemen van het zoekwoord. Maar het belangrijkste blijft dat uw teksten goed zijn geschreven en relevant zijn, dat moet u nooit uit het oog verliezen.
- Maak de teksten niet te lang en schrijf kort en bondig. Maak overzichtelijke alinea’s die niet te lang zijn en zorg voor een duidelijke kop boven elke alinea. Mensen scannen een tekst en zullen zich vooral focussen op de koppen. Als die aanspreken, lezen ze de rest van de tekst.
- Maak gebruik van opsommingen. Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde als voor de tussenkoppen, mensen scannen een tekst en schrikken van lappen tekst. Door het gebruik van opsomming wordt het leesgemak verbeterd.
Valkuilen
Daarnaast zijn er valkuilen die u kunt omzeilen:
- Plaats regelmatig nieuwe content en ververs uw huidige content zo’n één keer in de vier maanden. Het herschrijven van statische content heeft meer effect dan het plaatsen van SEO-teksten met een hoog keyword-gehalte.
- Het schrijven van teksten is een vak, u hoeft dit dan ook niet zelf te doen. Er zijn genoeg goede tekstschrijvers of tekstbureaus te vinden die goede teksten voor u kunnen schrijven tegen een schappelijke prijs.
- Voorkom holle termen. Hoe vaak lezen we wel niet dat een bedrijf service biedt, betrouwbaar is of op korte termijn levert. Deze termen zeggen vrij weinig over uw bedrijf en zijn behoorlijk standaard. Waarom vertelt u niet dat een bestelling binnen 24 uur wordt geleverd? Dit is veel krachtiger en meer onderscheidend dan de term, korte termijn.